Wanneer krijg je geld terug bij treinvertraging?

Wanneer krijg je geld terug bij treinvertraging?

Michael Hilhorst

17 sep 2025

Geld terug bij vertraging – zo werkt het

Heb je vertraging gehad met de trein van NS? Dan heb je onder bepaalde voorwaarden recht op een vergoeding voor (een deel van) je reiskosten. Hieronder leg ik uit wanneer je geld terug kunt krijgen, wat de uitzonderingen zijn, en hoe hoog de vergoeding is.

Wanneer kom je in aanmerking?

Je hebt recht op geld terug als:

  • De vertraging ten minste 30 minuten is op een reguliere NS-trein.

  • Voor de hogesnelheidslijnen (Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) geldt dat je al vanaf 15 minuten vertraging vergoeding kunt aanvragen.

Wanneer krijg je géén vergoeding?

Er zijn een aantal situaties waarin je geen geld terug krijgt, zelfs als je vertraging had:

  • De vergoeding is lager dan € 2,30

  • Er was vooraf al aangekondigd dat de reistijd langer zou zijn (bijv. door werkzaamheden)

  • De vertraging werd veroorzaakt door een vervoerder die niet NS is

  • Je had geen geldig vervoerbewijs

  • Je vraagt de vergoeding aan 3 maanden of later na de reisdatum

  • Er was sprake van een “bijzonder geval van overmacht”, bijvoorbeeld een landelijke stroomstoring.

Hoeveel geld krijg je terug?

Hoe hoog de vergoeding is, hangt af van:

  • of je met een standaard vervoerbewijs of hogesnelheidslijn reisde,

  • hoe lang je vertraging had,

  • en wat voor soort kaartje je hebt (OV-chipkaart, e-ticket, etc.).

Hieronder een tabel met de vergoedingen:

Vertraging op aankomst

Vergoeding normale trein

Vergoeding hogesnelheidslijn (Intercity direct / IC Den Haag-Eindhoven via Breda)

15-29 minuten

geen vergoeding

50% van de ticketprijs

30-59 minuten

50% van de ticketprijs

100% van de ticketprijs

60+ minuten

100% van de ticketprijs

-

Hoe vraag je geld terug?

Afhankelijk van je kaartje en hoe je gereisd hebt:

Let op: je kunt een aanvraag pas 24 uur ná je reis indienen, trein-vertraging.nl houdt hier automatisch rekening mee.

Geld terug bij vertraging – zo werkt het

Heb je vertraging gehad met de trein van NS? Dan heb je onder bepaalde voorwaarden recht op een vergoeding voor (een deel van) je reiskosten. Hieronder leg ik uit wanneer je geld terug kunt krijgen, wat de uitzonderingen zijn, en hoe hoog de vergoeding is.

Wanneer kom je in aanmerking?

Je hebt recht op geld terug als:

  • De vertraging ten minste 30 minuten is op een reguliere NS-trein.

  • Voor de hogesnelheidslijnen (Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) geldt dat je al vanaf 15 minuten vertraging vergoeding kunt aanvragen.

Wanneer krijg je géén vergoeding?

Er zijn een aantal situaties waarin je geen geld terug krijgt, zelfs als je vertraging had:

  • De vergoeding is lager dan € 2,30

  • Er was vooraf al aangekondigd dat de reistijd langer zou zijn (bijv. door werkzaamheden)

  • De vertraging werd veroorzaakt door een vervoerder die niet NS is

  • Je had geen geldig vervoerbewijs

  • Je vraagt de vergoeding aan 3 maanden of later na de reisdatum

  • Er was sprake van een “bijzonder geval van overmacht”, bijvoorbeeld een landelijke stroomstoring.

Hoeveel geld krijg je terug?

Hoe hoog de vergoeding is, hangt af van:

  • of je met een standaard vervoerbewijs of hogesnelheidslijn reisde,

  • hoe lang je vertraging had,

  • en wat voor soort kaartje je hebt (OV-chipkaart, e-ticket, etc.).

Hieronder een tabel met de vergoedingen:

Vertraging op aankomst

Vergoeding normale trein

Vergoeding hogesnelheidslijn (Intercity direct / IC Den Haag-Eindhoven via Breda)

15-29 minuten

geen vergoeding

50% van de ticketprijs

30-59 minuten

50% van de ticketprijs

100% van de ticketprijs

60+ minuten

100% van de ticketprijs

-

Hoe vraag je geld terug?

Afhankelijk van je kaartje en hoe je gereisd hebt:

Let op: je kunt een aanvraag pas 24 uur ná je reis indienen, trein-vertraging.nl houdt hier automatisch rekening mee.