Geld terug bij treinvertraging door werkzaamheden?
Geld terug bij treinvertraging door werkzaamheden?

Michael Hilhorst
23 jan 2025


Treinreizen kunnen soms verstoord worden door geplande of onverwachte werkzaamheden. Wat gebeurt er als deze werkzaamheden uitlopen en je trein vertraging oploopt? Heb je recht op geld terug? Laten we dit verduidelijken aan de hand van de geld-terug-bij-vertraging-regeling van de NS.
De NS Geld-Terug-bij-Vertraging-Regeling
Volgens de voorwaarden van de NS heb je recht op een gedeeltelijke compensatie als je door een treinvertraging een bepaalde tijd later op je bestemming aankomt. De vergoeding geldt doorgaans voor vertragingen van:
30-59 minuten: 50% van de prijs van een enkele reis.
60 minuten of meer: 100% van de prijs van een enkele reis.
Deze regeling is van toepassing op zowel geplande als ongeplande vertragingen, maar er zijn uitzonderingen.
Wat bij werkzaamheden?
1. Geplande Werkzaamheden:
De NS kondigt geplande werkzaamheden van tevoren aan via hun website, app en stationsborden. Als je vertraging ondervindt vanwege omleidingen of aangepaste dienstregelingen die vooraf bekend zijn gemaakt, kom je meestal niet in aanmerking voor compensatie. Dit komt omdat je geacht wordt je reis te plannen op basis van de aangepaste dienstregeling.
2. Onverwachte Uitloop Van Werkzaamheden:
Als werkzaamheden langer duren dan gepland en dit leidt tot een vertraging van 30 minuten of meer, heb je doorgaans wel recht op compensatie. De NS beschouwt dit als een verstoring die buiten jouw controle ligt.
Belangrijk is dat je kunt aantonen dat de vertraging niet door jouw eigen toedoen is ontstaan, bijvoorbeeld door bewijs van je oorspronkelijke reisplan of vertraging.
Hoe vraag je compensatie aan?
Je kunt dit eenvoudig claimen via je NS-account of dit formulier, maar het kan lastig zijn om dit bij te houden, omdat je reizen niet direct in je account verschijnen. Trein-vertraging.nl biedt hier een oplossing voor: het platform zoekt automatisch in je reisgeschiedenis naar vertragingen en dient namens jou een claim in. Maak hier een gratis account aan!
Treinreizen kunnen soms verstoord worden door geplande of onverwachte werkzaamheden. Wat gebeurt er als deze werkzaamheden uitlopen en je trein vertraging oploopt? Heb je recht op geld terug? Laten we dit verduidelijken aan de hand van de geld-terug-bij-vertraging-regeling van de NS.
De NS Geld-Terug-bij-Vertraging-Regeling
Volgens de voorwaarden van de NS heb je recht op een gedeeltelijke compensatie als je door een treinvertraging een bepaalde tijd later op je bestemming aankomt. De vergoeding geldt doorgaans voor vertragingen van:
30-59 minuten: 50% van de prijs van een enkele reis.
60 minuten of meer: 100% van de prijs van een enkele reis.
Deze regeling is van toepassing op zowel geplande als ongeplande vertragingen, maar er zijn uitzonderingen.
Wat bij werkzaamheden?
1. Geplande Werkzaamheden:
De NS kondigt geplande werkzaamheden van tevoren aan via hun website, app en stationsborden. Als je vertraging ondervindt vanwege omleidingen of aangepaste dienstregelingen die vooraf bekend zijn gemaakt, kom je meestal niet in aanmerking voor compensatie. Dit komt omdat je geacht wordt je reis te plannen op basis van de aangepaste dienstregeling.
2. Onverwachte Uitloop Van Werkzaamheden:
Als werkzaamheden langer duren dan gepland en dit leidt tot een vertraging van 30 minuten of meer, heb je doorgaans wel recht op compensatie. De NS beschouwt dit als een verstoring die buiten jouw controle ligt.
Belangrijk is dat je kunt aantonen dat de vertraging niet door jouw eigen toedoen is ontstaan, bijvoorbeeld door bewijs van je oorspronkelijke reisplan of vertraging.
Hoe vraag je compensatie aan?
Je kunt dit eenvoudig claimen via je NS-account of dit formulier, maar het kan lastig zijn om dit bij te houden, omdat je reizen niet direct in je account verschijnen. Trein-vertraging.nl biedt hier een oplossing voor: het platform zoekt automatisch in je reisgeschiedenis naar vertragingen en dient namens jou een claim in. Maak hier een gratis account aan!