Vertraging op het spoor: Jouw rechten als treinreiziger

Vertraging op het spoor: Jouw rechten als treinreiziger

Michael eigenaar van geld terug bij vertraging van de NS tool trein-vertraging.nl

Door Trein-vertraging.nl

21 jan. 2024

Gedupeerde van een vertraging op het spoor? Dan heb je vaak recht op een vergoeding. Maar wat zijn de voorwaardes en wat kun je als compensatie verwachten? Die vraag is nu interessant voor veel reizigers die last hadden van de grote storing in en rond Amsterdam gisteren en vanochtend. In dit artikel beantwoorden we zes veelgestelde vragen over de rechten die je hebt als treinreiziger bij (flinke) vertraging.

  1. Geld terug bij geannuleerde reis: Volgens Europese regels heb je recht op teruggave van het geld van je treinkaartje als je reis door verwachte vertraging van meer dan een uur niet kon doorgaan. Dit geldt zowel voor deelreizen die je nog moet maken als voor al afgelegde trajecten. Je hebt ook de keuze om de reis op een ander moment te maken onder dezelfde omstandigheden of voorwaarden.

  2. Vergoeding zonder kaartje: Zelfs als je geen kaartje hebt gekocht omdat je van plan was met de ov-chipkaart te reizen, kom je in aanmerking voor vergoeding. De NS kan vergoedingen uitkeren, maar mogelijk zijn er aanvullende vragen en bewijsstukken nodig, zoals een concertkaartje in het geval van een geannuleerde reis naar een evenement.

  3. Vertraging tijdens de reis: Als je reis met aanzienlijke vertraging is voltooid, heb je recht op compensatie. Europese regels schrijven voor dat bij meer dan een uur vertraging minimaal een kwart van de prijs van je vervoerbewijs moet worden terugbetaald. De NS is hierin nog ruimhartiger en vergoedt de hele ritprijs bij een uur vertraging, afhankelijk van het type kaartje.

  4. Hotelovernachting vergoed: Als je door de vertraging niet meer thuis kunt komen en een hotelovernachting noodzakelijk is, moet de vervoerder je een hotel aanbieden. Als je zelf een hotel hebt geboekt, heb je recht op vergoeding van de redelijke kosten voor de overnachting.

  5. Taxikosten en andere kosten: Taxikosten en andere gemaakte kosten, zoals alternatieve vervoermiddelen, kunnen in bepaalde gevallen worden gedeclareerd. De NS biedt de mogelijkheid om verschillende kosten te declareren via een formulier op hun website.

  6. Thuisbrengplicht van de NS: De wettelijke thuisbrengplicht van de NS is niet van toepassing op grote treinstoringen zoals die van gisteravond. De NS kan vervangend vervoer regelen bij kleinere uitval, maar bij grootschalige verstoringen kan dit lastiger zijn vanwege het grote aantal gestrande reizigers.

Conclusie: Als treinreiziger heb je diverse rechten en mogelijkheden voor compensatie bij vertragingen en geannuleerde reizen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze rechten en eventuele kosten goed te documenteren voor een soepele afhandeling van je vergoeding. Reizen met de trein kan soms uitdagend zijn, maar het kennen van je rechten kan helpen om de gevolgen van vertragingen te verzachten.

Gedupeerde van een vertraging op het spoor? Dan heb je vaak recht op een vergoeding. Maar wat zijn de voorwaardes en wat kun je als compensatie verwachten? Die vraag is nu interessant voor veel reizigers die last hadden van de grote storing in en rond Amsterdam gisteren en vanochtend. In dit artikel beantwoorden we zes veelgestelde vragen over de rechten die je hebt als treinreiziger bij (flinke) vertraging.

  1. Geld terug bij geannuleerde reis: Volgens Europese regels heb je recht op teruggave van het geld van je treinkaartje als je reis door verwachte vertraging van meer dan een uur niet kon doorgaan. Dit geldt zowel voor deelreizen die je nog moet maken als voor al afgelegde trajecten. Je hebt ook de keuze om de reis op een ander moment te maken onder dezelfde omstandigheden of voorwaarden.

  2. Vergoeding zonder kaartje: Zelfs als je geen kaartje hebt gekocht omdat je van plan was met de ov-chipkaart te reizen, kom je in aanmerking voor vergoeding. De NS kan vergoedingen uitkeren, maar mogelijk zijn er aanvullende vragen en bewijsstukken nodig, zoals een concertkaartje in het geval van een geannuleerde reis naar een evenement.

  3. Vertraging tijdens de reis: Als je reis met aanzienlijke vertraging is voltooid, heb je recht op compensatie. Europese regels schrijven voor dat bij meer dan een uur vertraging minimaal een kwart van de prijs van je vervoerbewijs moet worden terugbetaald. De NS is hierin nog ruimhartiger en vergoedt de hele ritprijs bij een uur vertraging, afhankelijk van het type kaartje.

  4. Hotelovernachting vergoed: Als je door de vertraging niet meer thuis kunt komen en een hotelovernachting noodzakelijk is, moet de vervoerder je een hotel aanbieden. Als je zelf een hotel hebt geboekt, heb je recht op vergoeding van de redelijke kosten voor de overnachting.

  5. Taxikosten en andere kosten: Taxikosten en andere gemaakte kosten, zoals alternatieve vervoermiddelen, kunnen in bepaalde gevallen worden gedeclareerd. De NS biedt de mogelijkheid om verschillende kosten te declareren via een formulier op hun website.

  6. Thuisbrengplicht van de NS: De wettelijke thuisbrengplicht van de NS is niet van toepassing op grote treinstoringen zoals die van gisteravond. De NS kan vervangend vervoer regelen bij kleinere uitval, maar bij grootschalige verstoringen kan dit lastiger zijn vanwege het grote aantal gestrande reizigers.

Conclusie: Als treinreiziger heb je diverse rechten en mogelijkheden voor compensatie bij vertragingen en geannuleerde reizen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze rechten en eventuele kosten goed te documenteren voor een soepele afhandeling van je vergoeding. Reizen met de trein kan soms uitdagend zijn, maar het kennen van je rechten kan helpen om de gevolgen van vertragingen te verzachten.

KVK: 94274177 © 2024 Trein-vertraging B.V. Alle rechten voorbehouden.

KVK: 94274177 © 2024 Trein-vertraging B.V. Alle rechten voorbehouden.