Op Welke NS-Trajecten Loop Je Het Vaakst Vertraging op?
Op Welke NS-Trajecten Loop Je Het Vaakst Vertraging op?
Door Trein-vertraging.nl
30 jan. 2024
Vertraagde treinen zijn een bekende ergernis voor veel forensen. Niet alle treintrajecten zijn echter gelijk als het gaat om stiptheid. Uit het meest recente halfjaarverslag van de NS blijkt dat sommige trajecten, met name in het westen van Nederland, veel vaker te maken hebben met vertragingen dan andere. In dit artikel zullen we de trajecten benoemen waarop de kans op vertraging het grootst is, en de oorzaken daarvan.
Wat wordt beschouwd als een vertraagde trein? In de halfjaarverslagen worden statistieken bijgehouden over de punctualiteit van treinen. Dit is van belang omdat de NS zich heeft gecommitteerd aan een minimale punctualiteit, oftewel het percentage treinen dat op tijd moet rijden.
Een trein wordt als vertraagd beschouwd als deze vijf minuten of langer vertraging heeft. Bij een vertraging van 30 minuten of meer, en onder bepaalde voorwaarden, kom je mogelijk in aanmerking voor (gedeeltelijke) compensatie. De hoogte van de vergoeding hangt af van het type abonnement, het soort treinkaartje en de duur van de vertraging.
De Top 10 Vertraagde Trajecten: Hier is een overzicht van de top tien trajecten waarop de kans op vertraging het grootst is, met afgeronde percentages voor vertraagde en op tijd vertrokken treinen:
otterdam Centraal - Tilburg (31% te laat / 69% op tijd)
Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal (26% te laat / 74% op tijd)
Rotterdam Centraal - Breda (26% te laat / 74% op tijd)
Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal (23% te laat / 77% op tijd)
Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (21% te laat / 79% op tijd)
Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal (19% te laat / 81% op tijd)
Breda - Tilburg (19% te laat / 81% op tijd)
Schiphol - Rotterdam Centraal (19% te laat / 81% op tijd)
Breda - Rotterdam Centraal (17% te laat / 83% op tijd)
Schiphol - Amsterdam Centraal (15% te laat / 85% op tijd)
Oorzaken van Vertraging op Deze Trajecten: Deze trajecten hebben één belangrijke overeenkomst: ze maken allemaal deels gebruik van hogesnelheidsspoorlijnen (HSL). Het schakelen tussen verschillende voltages en beveiligingssystemen tussen het hoofdrailnet en de HSL zorgt vaak voor technische problemen.
Daarnaast rijden internationale treinen ook over de HSL, en deze kunnen vertragingen vanuit het buitenland meebrengen. De strakke planning maakt dat zelfs kleine vertragingen snel leiden tot ketenvertragingen.
Conclusie: Hoewel de NS streeft naar punctualiteit, is de kans op vertraging groter op trajecten die deels gebruikmaken van hogesnelheidslijnen en internationale treinen. Het is belangrijk voor reizigers om op de hoogte te zijn van hun rechten met betrekking tot compensatie bij vertragingen. Reizen met de trein kan uitdagend zijn, maar weten waar je aan toe bent bij vertragingen kan helpen de frustratie te verminderen.
Vertraagde treinen zijn een bekende ergernis voor veel forensen. Niet alle treintrajecten zijn echter gelijk als het gaat om stiptheid. Uit het meest recente halfjaarverslag van de NS blijkt dat sommige trajecten, met name in het westen van Nederland, veel vaker te maken hebben met vertragingen dan andere. In dit artikel zullen we de trajecten benoemen waarop de kans op vertraging het grootst is, en de oorzaken daarvan.
Wat wordt beschouwd als een vertraagde trein? In de halfjaarverslagen worden statistieken bijgehouden over de punctualiteit van treinen. Dit is van belang omdat de NS zich heeft gecommitteerd aan een minimale punctualiteit, oftewel het percentage treinen dat op tijd moet rijden.
Een trein wordt als vertraagd beschouwd als deze vijf minuten of langer vertraging heeft. Bij een vertraging van 30 minuten of meer, en onder bepaalde voorwaarden, kom je mogelijk in aanmerking voor (gedeeltelijke) compensatie. De hoogte van de vergoeding hangt af van het type abonnement, het soort treinkaartje en de duur van de vertraging.
De Top 10 Vertraagde Trajecten: Hier is een overzicht van de top tien trajecten waarop de kans op vertraging het grootst is, met afgeronde percentages voor vertraagde en op tijd vertrokken treinen:
otterdam Centraal - Tilburg (31% te laat / 69% op tijd)
Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal (26% te laat / 74% op tijd)
Rotterdam Centraal - Breda (26% te laat / 74% op tijd)
Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal (23% te laat / 77% op tijd)
Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (21% te laat / 79% op tijd)
Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal (19% te laat / 81% op tijd)
Breda - Tilburg (19% te laat / 81% op tijd)
Schiphol - Rotterdam Centraal (19% te laat / 81% op tijd)
Breda - Rotterdam Centraal (17% te laat / 83% op tijd)
Schiphol - Amsterdam Centraal (15% te laat / 85% op tijd)
Oorzaken van Vertraging op Deze Trajecten: Deze trajecten hebben één belangrijke overeenkomst: ze maken allemaal deels gebruik van hogesnelheidsspoorlijnen (HSL). Het schakelen tussen verschillende voltages en beveiligingssystemen tussen het hoofdrailnet en de HSL zorgt vaak voor technische problemen.
Daarnaast rijden internationale treinen ook over de HSL, en deze kunnen vertragingen vanuit het buitenland meebrengen. De strakke planning maakt dat zelfs kleine vertragingen snel leiden tot ketenvertragingen.
Conclusie: Hoewel de NS streeft naar punctualiteit, is de kans op vertraging groter op trajecten die deels gebruikmaken van hogesnelheidslijnen en internationale treinen. Het is belangrijk voor reizigers om op de hoogte te zijn van hun rechten met betrekking tot compensatie bij vertragingen. Reizen met de trein kan uitdagend zijn, maar weten waar je aan toe bent bij vertragingen kan helpen de frustratie te verminderen.
Relevante artikelen
KVK: 94274177 © 2024 Trein-vertraging B.V. Alle rechten voorbehouden.
KVK: 94274177 © 2024 Trein-vertraging B.V. Alle rechten voorbehouden.